
Waarom "arbeidsdiscriminatie" op Meta goed werkt, en geen slecht idee is.
17 mrt 2025
Eerst een huishoudelijke mededeling: Deze nieuwsbrief kwam voorheen bijna dagelijks uit, maar de kwaliteit moest ruimte maken voor kwantiteit. Daarom nu wekelijks. Ik beloof u dat er geen woord van is geschreven met AI. Alles uit het losse polsje.
Meer lezen vanuit mijn pen? Dat kan. Abonneer op deze nieuwsbrief en mist niets meer van mijn nieuwsbrief. 💌
~
Allereerst: wat is er aan het handje? Het College voor de Rechten van de Mens heeft vastgesteld dat Meta, het moederbedrijf van Facebook, discrimineert op basis van geslacht bij het tonen van vacatures, waarbij vrouwen voornamelijk advertenties voor stereotypische vrouwenbanen zoals receptioniste te zien krijgen. Mannen krijgen meer advertenties te zien van bijvoorbeeld functies als monteur. De teksten zijn wel genderneutraal.
Dat klopt. Bij Red Rocket werven we voor beide voorbeelden mensen. Meta controleert of de door ons ingevoerde kopij strookt met de regels die zijn opgesteld tegen arbeidsdiscriminatie. Zodra we bijvoorbeeld zeggen dat we op zoek zijn naar een vrouw, dan keurt Meta de advertentie af op basis van de richtlijnen discriminatie. Terecht, of niet. Whatever. Zet een advertentie voor een vrachtwagenmonteur in de krant en minimaal 90% van de sollicitanten zal man zijn.
Qua visuals wordt het al lastiger. Bij Red Rocket maken we beelden van mensen waarvan onze klanten aangeven dat het hun ideale profiel is. Vaak is dat beeldmateriaal van een bestaande medewerker. Voor ons maakt het precies niets uit wat diegene onder zijn overall draagt. Maar we weten wel dat mensen die advertenties zien waar zij zich goed mee kunnen identificeren, eerder betrokkenheid tonen met die advertentie. Denk aan liken, reageren, klikken, maar ook hun gegevens invullen om te solliciteren. Voilà, u heeft inmiddels het halve verdienmodel van Red Rocket in uw hoofd.
Maar wat gaat hier nu fout volgens het College voor de Rechten van de Mens? Nou, het algoritme optimaliseert op basis van die likes, reacties en zelfs inschrijvingen. Kortom: "Oh, Helmut van 35 heeft gereageerd op deze advertentie. Ik ga zorgen dat meer mannen als Helmut van 35, op basis van hun geslacht, leeftijd en online gedrag dezelfde advertentie te zien krijgen om de kans op conversie te vergroten." Dat betekent dat de kans dat Gerda van 55 deze advertentie te zien krijgt, kleiner wordt. Er wordt immers gebruik gemaakt van een budget, en u weet; Een euro kan je maar één keer uitgeven.
Nu adverteert Gillette niet in de Libelle, en Always maandverband niet in de AutoWeek. Maar in online land valt veel meer te halen. Als u het mij persoonlijk vraagt, is het een politieke kwestie. Zuckerberg is prominent aanwezig geweest bij de inauguratie van de nieuwe President Trump, waardoor er nieuwe pogingen gedaan worden om Meta een hak te zetten. De hypocrisie zit hem namelijk in het feit dat adverteerders binnen TikTok 100% vrij zijn om arbeidsadvertenties te richten op genders en leeftijdsgroepen. Hieronder een screenshot vanuit de Red Rocket burelen:

Nu hoort u Red Rocket niet klagen. We weten gerust wel dat ook TikTok voor de bijl zal gaan, maar ik denk dat veel mensen zich vergissen als we een online wereld hebben zonder die optimalisatie. Irritante reclames worden pas echt irritant als je als gebruiker helemaal geen feeling hebben met een bepaalde advertentie.
Tot slot: Als een campagne net wordt opgezet, schieten de algoritmes met hagel en kijken ze op basis van gebruikersgedrag welke doelgroep het meeste interactie toont. Als Gerda's zo graag Monteur hadden willen worden, dan hadden ze die advertenties wel gezien.
Fijn weekend alvast en tot volgende week! Vergeet niet te abonneren.