
Tegenwerpingen week (3/5): "social media werkt niet voor recruitment
19 feb 2025
👍🏼 Vind je deze nieuwsbrief tof? Help mij dan binnen 2 seconden door deze editie te liken, én te subscriben als je dat nog niet hebt gedaan. ✅
Toen ik dit laatst hoorde, moest ik denken aan een gesprek dat ik tien jaar geleden had over online bankieren. "Dat gaat nooit werken," zei men toen. Nu kunnen we ons een wereld zonder nauwelijks voorstellen.
Social media in recruitment is niet 'het nieuwe normaal' - het ís normaal. Maar ik snap de scepsis. We zien dagelijks voorbeelden van organisaties die een paar posts op LinkedIn plempen en teleurgesteld afhaken. "Zie je wel, het werkt niet."
Maar dat is als zeggen dat televisie niet werkt omdat je eerste commercial geen kijkers trok.
Neem Tim, een chauffeur die we recent in contact brachten met een nationaal transportbedrijf. Hij kwam niet binnen via een traditionele vacature. Hij reageerde op een video waarin een van zijn toekomstige collega's vertelde over een bijzonder project. Die authentieke inkijk triggerde iets - hij zag zichzelf daar al staan.
Het verschil? Het was geen corporate verhaal. Geen gelikte vacaturetekst. Gewoon een eerlijk verhaal van een vakman die trots is op zijn werk.
Social media werkt niet als het een digitale versie is van je vacaturekrant. Het werkt als je het gebruikt waarvoor het bedoeld is: het delen van verhalen, het bouwen van connecties, het geven van een kijkje achter de schermen.
De ironie wil dat de grootste critici vaak dezelfde mensen zijn die op zaterdagochtend door Instagram scrollen om een nieuwe bank te vinden, of via Facebook Groepen hun volgende auto spotten. We zijn allemaal al online - waarom zou talent dat anders zijn?
Maar het belangrijkste is misschien wel dit: social media in recruitment gaat niet om het platform. Het gaat om de mensen erachter. Als je denkt dat een Instagram-post je nieuwe collega gaat binnenhalen, dan geloof ik ook niet in social recruitment. Maar als je begrijpt dat het gaat om het vertellen van jouw verhaal, het bereiken van de juiste mensen, op het juiste moment, met de juiste boodschap... dan opent zich een wereld van mogelijkheden.
Want uiteindelijk zoeken we geen volgers of likes. We zoeken mensen die zich herkennen in een verhaal. En dat verhaal, dat kun je tegenwoordig gewoon niet meer alleen offline vertellen.